مقاله ها

بازی فکری

بازی فکری و مجموعه ای از بازی های فکری را می توان مهم ترین برنامه های روزانه کودکان به شمار آورد.چرا که امروزه اسباب بازی ها نقش موثری در مراحل یادگیری آنها خواهد داشت.

به تعریف دیگز بازی های ذهنی را می توان به هر بازی هدف دار دانست که می توانند به صورت فردی و یا گروهی انجام شوند.

این اسباب بازی ها تاثیر قابل قبولی در ذهن کودکان خواهند داشت.اما توجه داشته باشید که بسیاری از اسباب بازی ها نیز وجود دارند که می توانند تاثیر برعکس از خود به جای بگذارند.به عبارتی تعیین نوع اسباب بازی با توجه به سن کودکان می بایستی متفاوت اشد.

ویژگی های بازی فکری

تقویت ذهن

تقویت روحیه و شخصیت

تقویت تمرکز و افکار

ایجاد شادابی و به چالش کشیده توان فکری

باعث تعالی فرزندان در زمینه های مختلف خواهد شد

و…

از جمله بازی های فکری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اتاق فرار فکر بکر ورق‌بازی مافیا (بازی گروهی) سودوکو مکعب روبیک بازی‌های تخته‌ای بازی ویدئویی (رایانه‌ای) و بسیاری مورد دیگر.

بازی‌های فکری اعم از رومیزی و یا هر نوع دیگر عموما باعث می‌شوند تا کودکان در ذهن خود برنامه‌ریزی کنند ،جرا که با این بازی ها می توانند نقشه بکشند , ایده پردازی و در نهایت تلاش کنند.

همچنین اطلاعاتی را به خاطر می سپارند که در شکست دادن بازیکنان مقابل به کمک‌شان می‌آیند.بهتر است بدانید وقتی که از مغزتان به اندازه کافی کار بکشید، از پیری و اختلالات حافظه و… دور خواهید ماند.

هدف از بازی های فکری

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد , هدف از انجام بازی فکری ، بهبود حافظه، قدرت تفکر، افزایش سرعت انتقال و تقویت مهارت‌های شناختی است.اما مهارت های شناختی چیستند؟ مهارت‌های شناختی همان مهارت‌هایی هستند که باید برای پردازش افکارتان داشته باشید.یا به عبارتی ساده‌تر، توانایی‌هایی که در یادگیری و حل مسأله به کمک‌تان می‌آیند. چه کودک باشید و چه بزرگسال، برای بهتر زندگی کردن باید دائما فکر کنید و تصمیم بگیرید. پس چه خوب که به کمک روش‌هایی مانند استفاده از بازی فکری به مغزتان کمک کنید.

در ادامه به انواع باز های فکری می پردازیم:

انواع بازی های فکری

بازی های فکری صفحه ای یا رومیزی

.بازی های رومیزی و یا برد گیم به بازی‌هایی گفته می‌شود که روی یک سطح از پیش طراحی شده (کاغذی، پارچه‌ای یا تخته‌ای) انجام می شوند.این بازی ها می توانند گزینه خوبی برای گردآوری خانواده ها دور هم باشند.یکی از ویژگی های بازی های خانوادگی این است که اثر ماندگاری و یادگیری خیلی خوبی برای کودکان خواهند داشت.بازی های خانوادگی و دسته جمعی نیز درا نواع متفاوتی هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوضرب , گمانه , گوهرنشان و بسیاری موارد دیگر

خرید اسباب بازی

بازی های کارتی

بازی های کارتی به بازی‌هایی گفته می‌شود که روی یک سطح کاغذی طراحی شده (کاغذی، مقوایی) انجام می شوند.این بازی ها نیز می توانند گزینه خوبی برای یادگیری کودکان باشند.یکی از ویژگی های بازی های کارتی این است که اثر ماندگاری و یادگیری خیلی خوبی برای کودکان خواهند داشت.هم چنین این بازی ها را می توان در هر جایی به همراه داشت و از آنها استفاده کرد.بازی های کارتی و گرافیکی نیز درا نواع متفاوتی هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوضرب , پیک نیک و بسیاری موارد دیگر

خرید اسباب بازی

بازی های فکری ساختنی

بازی های فکری ساختنی و یا لگو به بازی‌هایی گفته می‌شود که از پازل های کوچک و بزرگ طراحی شده (کاغذی، پلاستیکی یا تخته‌ای) انجام می شوند.این بازی ها نیز می توانند گزینه خوبی برای گردآوری خانواده ها دور هم باشند.یکی از ویژگی های بازی های لگو و ساختنی این است که اثر ماندگاری و یادگیری خیلی خوبی برای کودکان خواهند داشت.بازی های لگو و ساختنی نیز درا نواع متفاوتی هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پازل 40 تکه , پازل 96 تکه , آهو ویونا وبسیاری موارد دیگر

زمان مناسب برای خرید بازی فکری برای کودکان

کودکان از زمان نوزادی (تقریبا 3 ماهگی) با بازی کردن، نسبت به خود و محیط پیرامونشان شناخت پیدا می کنند. کنجکاوی، هیجان , داشتن ذوق کشف و یادگیری موارد جدید و پر جنب‌و‌جوش بودن از ویژگی‌های کودکان در نوزادی است.همان طور که اشاره شد یادگیری از طریق بازی از مهم‌ترین بخش‌های فرایند رشد در نوزادان می باشد.

زمان تنها چیزی است که نوزادان در اختیار گذارده می شود. با دادن اجازه بازی به کودکان، علاوه بر تخلیه انرژی فرزندان، می توان به جنبه‌های مختلف رشد آنها کمک کرد.

در اینکه زمان مناسب خرید بازی های فکری برای کودکان چه زمانی می باشد, می توان گفت که هر زمانی که خانواده ها با توجه به نیاز کودکان , آنها را می توانند تشخیص دهند.

خرید اسباب بازی

نتیجه:

بازی های فکری وسایر بازی های مناسب منجر به:

,تقویت حواس 5 گانه, رشد و تکامل مغز و توانایی های ذهنی, پرورش خلاقیت و خیال پردازی , بهبود تمرکز

تقویت توانایی حل مسئله و یادگیری روابط علت و معلول , رشد مهارت های احساسی و اجتماعی و مواردی از این قبیل شوند.

در هنگام خرید اسباب بازی های فکری و هر اسباب بازی دیگری می بایست به دقت های لازم را داشت.

خرید اسباب بازی و بازی فکری

برای صرفه جویی در هزینه های روزانه خود ، در زمینه انتخاب گسترده ای از اسباب بازیها ، بازی ها و وسایل سرگرمی ، از فروشگاه  آنلاین معاملات ما دیدن کنید ، فروشگاه بازاتو جایی که می توانید اسباب بازی ها و بازی ها را از کودک پیش دبستانی گرفته تا بزرگسالان با قیمت مناسب تهیه کنید.​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *